Sunday, August 23, 2009

Salah Siapa???

Bismillahi wal hamdulillah..

While downloading the lecture notes from SPIN ( i've got 2 quizes tomorrow..hu..), I accidently found these slides.. It was shown in my sport management class by Dr Tajul.. I would like to share it with all of you..

Pasukan Pendayung Malaysia


Untuk membuktikan semangat 'Malaysia Boleh', satu pertandingan mendayung tahunan menentang pasukan Pendayung Jepun akan diadakan.


Setelah menjalani latihan intensif selama beberapa bulan, perlawanan dimulakan!


Keputusannya, Pasukan Jepun memenangi perlawanan dengan jarak 1km di hadapan.

Rakyat Malaysia sangat marah dengan keputusan yang mengecewakan itu. Pihak pengurusan telah memutuskan untuk memenangi perlawanan itu dengan apa cara sekalipun pada tahun hadapan. Oleh itu, mereka menubuhkan satu pasukan analisis untuk mengkaji situasi yang terjadi dan mencari penyelesaian kepada masalah ini.

Setelah dianalisa dengan teliti, pasukan analisis itu mendapati Pasukan Pendayung Jepun mempunyai 7 orang pendayung dan seorang kapten.

Manakala Pasukan Pendayung Malaysia mempunyai TUJUH KAPTEN dan hanya SEORANG PENDAYUNG!

Didalam situasi yang sangat kritikal ini, pihak pengurusan telah mengambil satu 'langkah bijak'. Mereka telah mengupah sebuah syarikat konsultant untuk penstrukturan semula Pasukan Malaysia.

Selepas beberapa bulan..


Syarikat konsultant telah membuat kesimpulan bahawa Pasukan Malaysia mempunyai terlalu banyak kapten dan terlalu sedikit pendayung. Satu penyelesaian telah diusulkan berdasarkan analisa yang BIJAK ini.

Mulai hari ini, pasukan ini akan mempunyai : 4 kapten, 2 penyelia, 1 pengurus, 1 pendayung. Selain itu, mereka juga mencadangkan supaya mempertingkatkan suasana kerja si pendayung supaya lebih cekap.

Pada tahun seterusnya, Pasukan Jepun telah memenangi perlawanan dengan jarak 2 km!

Pasukan Malaysia telah memecat si pendayung dari pasukan tersebut serta merta disebabkan pencapaiannya yang kurang memuaskan.

Satu hadiah ganjaran telah diberikan kepada pihak pengurusan di atas motivasi yang sangat memberangsangkan yang telah ditunjukkan ketika fasa latihan pada tahun itu.

Syarikat Konsultant meneruskan menyediakan analisis baru mengenai pasukan Malaysia, dan satu keputusan telah diperolehi. Strategi yang baik, motivasi yang memberangsangkan tetapi peralatan perlu ditingkatkan prestasinya..

Pada masa ini, Pasukan Malaysia telah mereka bentuk sebuah Bot Pendayung yang BARU!

( Sampai bila nak menang???)



The conclusion is, add more worker,motivate and reward them.. It no use to upgrade the one who knows to talk only and happily sitting in the administration room..

~ Ya Allah, permudahkanlah untukku menjawab soalan pada esok hari (-.-)~

3 comments:

Anonymous said...

salah umno dan barisan nasional la, x bopa nk faham sngt gmbar2 tu, but i try to understand it... n good luck for ur emergency exam...huhu

Farid said...

uish.. terasa r..

betul2 Malaysia mana boleh..

1malaysia bleh tak?? sebab rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan..

Zinnirah said...

to anonymous :
da translate da gmbr2 2.. syukran..

to ust farid:
1 Malaysia??

rakyat diketepikan,
Najib diutamakan..