Wednesday, August 1, 2012

Santai Ramadhan 1433H

Bismillahi wal Hamdulillah...

Astaghfirullah... Astaghfirullah... Astaghfirullah... Semoga Allah mengampunkan dosa-dosa kita semua dan memberi petunjuk serta jalan keluar bagi segala kesulitan.. Tidak ada yang mustahil disisiNya.. Penaip masih mencari cara-cara untuk menyesuaikan diri di sekolah baru.. Sekolah penaip merupakan sebuah sekolah menengah yang mempunyai majoriti pelajar cina sebanyak 60%.. Kelas depan2 hampir semuanya pelajar cina.. Sekolah ini sangat sinonim dengan masalah disiplin... Ya Allah bantulah hambamu ini.. Setiap kali berhadapan dengan pelajar-pelajar ini, berkali-kali penaip bisikkan kata-kata ini kepada diri penaip sebagai pemangkin motivasi..

"Andai Rasulullah berada di tempatku apa yang Rasulullah akan lakukan??"..

Mengimbau kembali bagaimana akhlak Rasulullah terhadap golongan bukan Islam dan juga golongan Islam.. Allahu.. Menyesuaikan dengan komuniti yang baru bukanlah semudah yang disangka.. Penaip hanya mengambil sikap sederhana.. Tidak terlalu tegas dan tidak terlalu berlembut.. Terus dibulatkan niat penaip untuk ke sekolah bukanlah untuk mengajar subjek opsyen semata-mata,namun akhlak Rasululllah yang ingin diterapkan.. Allahu.. Allah... Masih mencari metodologi yang digunakan oleh Saad b Abu Waqas ketika menyebarkan Islam di negara China dan juga bahan-bahan yang berkaitan.. Sekiranya sahabat2 ada pandangan bolehlah letakkan judul buku dan penerbit,penaip akan mencarinya..

Alhamdulillah,penaip mengajar opsyen sendiri iaitu Bahasa Inggeris. Kawan penaip yang diposting sekali ke sekolah ini mempunyai opsyen perakaunan tetapi dia kena mengajar subjek sivik,pendidikan seni,ICTL, dan pendidikan jasmani. Hikmah bagi dirinya semua subjek tidak termasuk dalam subjek utama peperiksaan jadi tidak banyak tekanan disitu.. Guru opsyen Bahasa Inggeris hanya ada dua orang, iaitu penaip dan Teacher Ivy. Cikgu sains yang banyak kena ajar subjek English di kebanyakan kelas.. Teacher Ivy ialah Guru Cemerlang bahasa Inggeris di sekolah. Boleh rujuk dia kalo ada masalah.. She's a super woman.. Sangat bertanggungjawab dan komited.. Respect dengan beliau.. Beliau juga merupakan isteri Sir Chew yang merupakan guru Bahasa Inggeris penaip ketika penaip berada di sekolah rendah.. :).. Alhamdulillah,penaip diamanahkan untuk mengajar kelas pertama dan kedua.. Kurang tekanan daripada kelas-kelas belakang.. Penaip mengajar tingkatan 3,4,dan 5.. Penaip juga menjadi guru kelas tingkatan 4 dan guru yang bertanggungjawab menguruskan Biasiswa Yayasan Pahang.. Kelebihannya,penaip dapat lebih peluang untuk berinteraksi dengan mereka..

Out of all.. Sangat tidak sabar untuk balik ke rumah pada setiap hari... Kenapa?? Sebab ada 2 orang anak2 pintar solehah yang menyambut penaip balik.. Sejak mula mengaji dengan penaip, Farisha (5thn) dan Ariana (2thn), anak K.tini (jiran rumah satu pagar) sudah tidak malu2 untuk datang ke rumah penaip.. Bahkan, hampir satu hari suntuk mereka menghabiskan masa di rumah ini.. Penat umminya menjemput balik setiap hari,tapi penaip dan adik2 langsung tak kisah malah lebih suka jika mereka datang.. Lagi semangat nak belikan ole2 untuk budak2 kecik ni tiap kali balik sekolah..

Santai petang tadi..

Penaip : Eh, ni kucing Ariana kan? Mana adik? Dah balik?
Farisha: A'ah.. Adik dah balik.. Ada kat umah..
Penaip : Farisha nak balik nanti bawak skali kucing adik ni.. Panggil apa kucing ni?
Farisha: Aa.. Kucing adik ni nama dia "afifah"..
Penaip : hah?? Afifah?? (tak sangka kucing ni ada nama, da 5 hari kucing ni duk umah penaip)
Farisha: A'ah..
Penaip: Mak Kucing ni nama apa pulak? Yang kucing besar tu?
Farisha: Mak dia nama "Sha'barun Meow Belang2"..
Penaip : .............. Apa?? Sebut sekali lagi nama mak dia?
Farisha:"Sha'barun Meow Belang2"..
Penaip: Apa??
Farisha: "Sha'barun Meow Belang2"..
Penaip: Ok.. (macam kartun je cara dia sebut,laju dan dgn nada xbersalah,adeehh..) :D

Ariana dan 'Afifah'


No comments: