Tuesday, November 18, 2008

SaJaK kEmATiaN

Assalamua'alaikum..
Sambil2 penaip melayari blog2 di alam maya ni, terjumpa satu artikel yang wajib kita kongsi bersama..

BILA KEMATIAN DI TAYANGKAN



Alkisah 8sep2008 di TV3 Buletin Utama, penyampai berita menyebut ada ibubapa mengatakan yang tanyangan visual 'sajak kematian' di sebuah sekolah rendah sebagai ekstrim.Tayangan itu di buat semperna program menggalakkan murid2 solat & akibat meninggalkannya apabila mati kelak dan bagi mewujudkan kesedaran tentang solat. Visual tu membayangkan keadaan seaakan2 siksaan dalam kubur. Ada la satu ibubapa ni yang mengadu pada TV3(boleh tengok di TV3.com.my,part 2). Yang laki kata ianya boleh bagi kesan psikologi,gangguan emosi anak2,terlalu menakutkan,patut dihadkan pada 18thn keatas (mcm cerita 18SG plak). Yang si mak pulak yang mana DR xxxx kata, tarik balik,diberhentikan atau kerajaan siasat pembuat video tu,kalau ada di pasaran mesti dibasmikan sebab tayangan tu boleh merosakkan minda murid2 tanpa kerelaan mereka dan mereka ini perlu di berikan bantuan kaunseling psikologi.

Komen aku..pertama sekali mengucaplah bebanyak wahai ibubapa yang budiman. Sedarlah visual itu adalah perkara yang benar lagi benar dan pasti akan berlaku tak kira pada murid2(budak2 sekarang pun ada jugak buat dosa) atau makbapak. Dah macam2 formula di gunakan utk mendidik akhlak generasi sekarang. TAHNIAH aku ucapkan pada guru2 dan sekolah yang Berjaya menayangkan visual itu. Satu usaha yang murni sesangat yang patut disokong dan dicontohi oleh sekolah2 yang lain (pejabat2 pun termasuk juga). Memang pun siksaan yang Allah sediakan itu utk kita takut & geruni agar kita bersiap sedia bekalan yang cukup, mengikuti perintahnya dan menjauhi larangannya. Macam undang2 yang kita buat utk org yg buat salah. Supaya takde org yg berani melakukannya(itu pun ada yg buat). Jadi kalau kita ni hamba ada juga hukuman di dunia,takkan ALLAH yg maha mencipta ni takde. DIA MAHA KASIH & PENYAYANG dan DIA JUGA MAHA MENYIKSA. Kena ingat tu.

Baguslah kalau dari kanak2 lagi mereka ni dah didedahkan dgn visual mcm tu. Siksaan kubur ni dah lama di sebut dlm alquran,Cuma kita jer yg tak tau @ buat2 tak tau. Sebabnya alquran ni kita baca waktu tadarus bulan Ramadan,pertandingan tilawah dll tapi menghayatinya takde. Jadi adalah insan2 yang mulia yang tergerak hati(moga Allah memberkati beliau) memvisualkan keaadaan siksaan dalam kubur. Itu pun tak sedahsyat lagi bila yang real punya. Biarlah ianya menjadi buah mulut kanak2 sekarang. Sebabnya di kaca TV dulu,kini dan selamanya terlalu banyak menayangkan hal dunia dan mengalpakan.

Pada ibubapa yang mengadu,Allah mencipta sesuatu sesuai dgn ciptaannya. Aku jamin 100% takde budak yg akan kena gangguan emosi(kalau bercinta tu ada la). Kalau nak kata takut mcmana pulak filem SAW V (tengok iklan jer) pembunuhan yg begitu+terlalu+terlampau kejam. Org tua pun boleh kena gangguan emosi&makhluk halus. Banyak lagi filem lain kalau nak di sebutkan di sini yg seram yg ada yang tak masuk akal(mereka inilah yg patut ditangkap)ini takut yg negative. Siksa kubur memang patut takut dan ianya takut yg positif.bila org takut takdelah yg nak buat dosa sbb tau siksaan yg akan di terima lepas mati. Bila takde org buat dosa maka terselamatlah mcm2 bencana kemusnahan akhlak remaja sekarang. Kalau nak didik biarlah dr rebung. Kita semua ni akan mati.. Kena tau la juga keadaan destinasi abadi yg kita akan tuju kelak. Sebenarnya tugas ibubapa yang patut beritahu semua ni,guru hanya membantu. Bila yg buruk serbu sekolah,yang baik sendiri mendabik dada(tak semua). Anak2 seperti kain yg putih,terpulang pd ibubapa utk mewarnainya(kalau tak paham tak taulah)

Nah! dah jumpa resepi mendidik anak2 yg dah lama dikhabarkan. Cuma atas kita nak gunakan atau tidak. Sebelum penutup, Nabi bersabda..3 perkara utk melembutkan hati manusia. 1)menziarahi org mati. 2)mendampingi orang Alim. 3)mendengar majlis ilmu.
sumber : http://na5wa.blogspot.com/

~ hanya org yg takut dgn KEBENARAN sahaja yg akan menafikan kebenaran seksaan kubur, mungkin mereka leka dgn kemewahan dunia yang sementara dan lupa yg satu hari nanti mereka akan mati ~

No comments: