Wednesday, November 12, 2008

KEnAngAnkU 2...

Tak abis lagi baca buku biru ni.. Tapi jari2 ni gatal nak mengetuk2 keyboard nih.. Ni la padahnya kalau dah gatal wat blog.. Huhu.. Secebis kisah di matrikulasi da pun tercoret di sini. Besar lah harapan jari2ku kiranya dapat aku ceritakan bagaimana aku boleh ambil subjek akaun semasa di MRSM Serting dulu..

Pada hari itu, sebagai pelajar yang baru mendaftarkan diri untuk meneruskan pengajian ke Tingkatan 4 dan 5, kami menghadiri sesi taklimat mengenai aliran yang disediakan iaitu aliran akaun dan biologi ( subjek kimia dan fizik sume wajib amik tak kira aliran akaun atau sains). Hari tu, aku duduk skali ngn Izaffi, Tasya dan roomatenye memandangkan budak2 Pasir Tumboh yang dapat kat Serting hanyalah 5 orang je,aku,Tasya,Ila,Zafi dan Izul.. Masa taklimat, hati aku da berbelah bahagi nak masuk akaun atau biologi.

“ Weh,nk masuk kelas akaun ke bio??” aku merisik pendirian dorg.
“ ntah la,” sahut roomate Tasya.
“ amik bio aa.. aku dop pandai akaun ni.. tengok la masa KH(kemahiran hidup) dulu.. tak mboh aku amik akaun, mung?” soal tasya kepada aku.
“ dop tahu lagi..”

[Masa KH dulu aku dapat markah 100% masa ujian akaun..huhu..Kalo amik bio, kena bedah katak pastu wat test air liur (itu je yang aku tau masa tu) dan yang paling konfom kena hafal banyak menda.. nama2 yg pelik dan panjang2.. wawawa... xmbohhhh....
kalo nak amik akaun, budak2 ni xminat akaun, gerenti amik biologi.. xnaklah duk sorg2.. amik biologi la….....ishk.. bleh blajar ke nanti..]

“ ok, pelajar2 yang nak masuk aliran akaun beratur tengah2 dewan, satu barisan lelaki satu barisan perempuan, yang lain beratur ditepi..” arah Cikgu Firdaus, kaunselor kitorang. Kebetulan masa tu aku beratur dalam barisan kelas Sains dan berada bersebelahan dengan barisan kelas Akaun.. Nak masuk Akaun ke tak e… Aku langkah setapak keluar dari barisan kelas Sains tapi tak masuk barisan kelas Akaun..
Berdiri di tengah2….

“kalu mung nak masuk kelas Akaun masuk la, daripada mung masuk kelas Sains tapi dop leh blajo dok gune gok..” Tasya menasihatiku
“ tapi tak dop kawan la, kalu xdop kawan aku dok leh blajo gok” luah ku.
“Ala, kawan buleh cari, gi aa masuk dinung kalu mung nok amik Akaun, dak pe.. masa rehat, kita rehat sekali..” Zafi menambah.
“Masuk je la” galak roomate Tasya.
“dop tahu lagi…”

Masih lagi berada di tengah2 barisan…
'Ya Allah... Bantulah hambamu ini....'
…………..

“Eh, tu Dila.. Woi Dila!!” Jerit Tasya.
Kami serentak berpaling ke arah pelajar tersebut. Rupa2nya, kawan sekolah rendah Tasya berada di barisan kelas akaun..
“Haa, Dila,kawan aku nok masuk akaun, mung skali ngn ye e?”
Memandangkan dilla orang Terengganu dan pengalamanku bersekolah di negeri itu (lagipun kg aku kt terengganu jgk.. heh), ngamlah kami berdua sebagai deskmate sampai Tingkatan 5.

Alhamdulillah.. Dengan izinNya dan berbekalkan markah kuiz akaun KH masa kat Mrsm YT Dungun dulu dan kehadiran Dila, rasmi lah aku menjadi warga kelas Akaun setelah menulis nama di atas sehelai kertas kajang pada hari itu... Kelas Al-Biruni..

Hari pertama di kelas Akaun..

Berdebar juga hati ni bila masuk kelas ni.. Betul ke aku ni nk amik akaun?? Takpe, tgk dulu sehari dua, kalo tak le bawak leh mintak tukar kelas Sains..
Kelas Akaun di Serting ada sebuah kelas sahaja berbanding dengan kelas Biologi yang mempunyai 12 buah kelas.(1 : 12!!) Rasa macam masuk kelas kanak2 istimewa lak sebab satu kelas Akaun nisbah 12 kelas Sains! Kelas ni sikit je ahlinya.. Selepas ditambah dan ditolak ahli2 Al-Biruni sesi 04/05 berjumlah 19 orang semuanya sehingga akhir Form 5. Mmm.. Tengok kawan2 sekelas mcm budak2 skema je.. Masa tu, semua orang wat hal masing2.. Aku masih lagi dalam proses ta’aruf ngan Dila.. Sempoi gak budak ni rupanya..
Cikgu pertama yang masuk kelas kitorg aritu adalah cikgu fizik,Cikgu Rosli bin Minhat namanya.. Wajahnya garang tapi bagi aku dia seorang yang sangat kelakar dan akhirnya menjadi guru kesayangan kami .. Memandangkan kami masih tidak mengenali rakan2 sekelas, Cikgu Rosli meminta kami bangun satu persatu dan memperkenalkan diri masing. Antara kriteria yang beliau nak tahu ialah nama, asal, sekolah sebelum dan cita2. Seorang demi seorang bangun meperkenalkan diri masing2. Kebanyakkan berasal dari Kuala Lumpur dan ramai dari maktab yang sama. Amin dan Khalilah(Mrsm Pendang),Ezzatie,Dyeng,Sharifah dan Emilia(Mrsm Kuala Klawang)Masya,Hana,Maisarah dan Aizi(Mrsm Muadzam Syah)sementara Rose dan Khairul(Mrsm Terendak). Yang lain solo dari maktab masing2. Syazwan(Mrsm Kuala Krai), Farid(Mrsm Grik),Badli(Mrsm Batu Pahat), Maza(Mrsm Serting), dan Dilla(Mrsm Jeli). Ditakdirkan giliran aku merupakan orang kedua terakhir, sempatlah aku merangka2 ayat. Cita2 masing2 pun hebat2.. Tak akauntan mesti nak jadi pakar ekonomi.. Semuanya seakan2 sama.. Penggodam komputer pun ada.. aii,bertaubat la Badli.. Akhirnya tiba giliran aku.. Ehem3...

Assalamu'alaikum,
Nama, Nabilah binti Mohamad Maiyidin,
Asal Pahang,
Sebelum ni berada di Mrsm Pasir Tumboh,Kelantan,
Cita-cita nak jadi ahli forensik..

”Hah!, kamu nak jadi apa? Ahli forensik??” soal Cikgu Rosli terkejut.
Aku mengangguk..'Salah ke??'

Aku hanya mampu tersenyum di saat kawan2 sekelas gelakkan aku.. Aduh, apa aku cakap ni.. tapi masa tu memang aku nak jadi ahli forensik pun sebab aku suka tengok cite CSI(Crime Scene Investigation) kt ntv7..

”Awak dah salah masuk kelas ni, ni kelas Akaun.. Nak jadi ahli forensik kena masuk kelas Biologi” ujar Cikgu Rosli sambil... gelakkan aku.. Cikgu Rosli pun tergelak.. huhu... Malunya aku ari tu.. First day da buat perangai... Dan hebohlah cite ada budak yang nak jadi ahli forensik salah masuk kelas Akaun...

********************************************************************

Kesimpulannya, dalam hidup ini kita perlu tetapkan matlamat hidup kita. Sebelum melakukan sesuatu, kita perlu ada matlamat dalam hidup ini untuk memandu arah tuju hidup kita. Hidup tanpa matlamat umpama kapal tiada pedoman,terumbang ambing tanpa tujuan. Hanya belayar mengikut angin dan ombak yang beralun2...

~ kecemerlangan dan kualiti hanya dapat dihasilkan oleh mereka yang mempunyai wawasan, matlamat dan objektif yang jelas.. ~

No comments: