Sunday, November 16, 2008

MifTahuNnaJah...

Tujuan diri ini mengimbau kenangan2 lalu adalah ingin mencari, mengingatkan kembali dan memperbaharui azam2 serta memastikan tindakan yang diambil selepas ini adalah lebih baik dari masa lalu seterusnya meningkatkan keyakinan diri terhadap kemampuan diri melakukan sesuatu.. Salah satu kunci daripada kunci2 kejayaan adalah yakin akan kebolehan diri sendiri..
Dalam subjek pengurusan masa, bab 13 ( membina keyakinan kendiri),ada disebutkan mengenai hal ini. Antaranya ialah kaedah2 membina keyakinan. Ada 4 kaedah semuanya :


Apa yang penulis lakukan adalah penulis cuba mengingati kejayaan2 kecil yang pernah penulis capai suatu masa dahulu.. ( kejayaan besar tak tahu lagi bila nak capai.. tunggu saat2 manis Islam kembali dijulang di dunia ini..) Selain itu, penulis juga ingin menjejak kembali sisa2 keistimewaan yang masih ada pada diri sendiri. Bagaimana penulis memanfaatkan keistimewaan2 tersebut untuk mencapai kejayaan2 di masa lalu.. bagaimana penulis memupuk dan membaja kelebihan2 yang ada pada diri agar ia bisa mekar menghiasi dan mengimbangi kekurangan2 yang sentiasa menghantui diri dan menguasai diri. Kita selalu lihat/pandang kelemahan seseorang tapi kita lupa disebalik 1 kelemahan yang ada pada diri seseorang, terkandung 10 kelebihan yang kita tak sedar kewujudannya.. kadang2 kita menilai seseorang melalui 1 kelemahan yang ada pada dirinya..we tend to judge someone through his/her weakness. Kelebihan2 yang tidak kelihatan ini mungkin menjadi penyebab kearah kejayaan2 kecil ini. Penulis juga ingin mengimbau bagaimana penulis berusaha ke arah kejayaan2 demikian. Penulis akui ianya bukan senang dan ianya memerlukan mujahadah dan rasa kebergantungan kepada Allah yang sangat tinggi untuk mencapainya.. usaha yang penulis lakukan sekarang masih belum lagi dapat menyamai usaha yang penulis lakukan ketika zaman sekolah2 dulu. Namun, penulis menyedari suasana dahulu dan sekarang amat jauh bezanya.. kalo dulu penulis melakukan sesuatu pekerjaan tanpa ada kesedaran untuk mendaulatkan agama yang tercinta ini tetapi sekarang segala2 tindakan yang dilakukan mempunyai halatuju yang jelas dan ada dalil serta reason untuk sesuatu tindakan. Bukan membuta tuli. Mehnah2 yang diterima seakan2 hadiah2 yang sangat mahal dari Allah kerana ia mempunyai maksud dan hikmah yang penuh tersirat. Penulis masih terlalu mentah untuk menilai sesuatu pada ketika ini dan masih dalam perjalanan meneguk titisan2 mutiara ilmu dan pengalaman daripada sahabat2 sekalian yang jauh lebih berpengalaman dan faqih dari diri ini.

~Berusaha untuk membaiki diri sendiri disamping menyeru ke arah kebaikan~

No comments: