Wednesday, November 12, 2008

Me, Myself and I.. alone??

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, selesai 3 paper dan masih berbaki 3 paper lagi.. Entah kenapa kurasakan semangat untuk meneruskan perjuangan dalam menuntut ilmu semakin pudar musim2 exam ni.. Aku tak memberikan yang terbaik buat 3 paper yang lepas.. Macam cincai2 je.. Kalau dulu, semangat untuk bersaing dengan sahabat2 matrik membantu menaikkan semangat untuk membuat yang terbaik namun aku tak temui semangat seumpama itu di sini.. Mungkin niat persaingan aku dulu bersih sket kot.. Kalo dulu, aku bersaing dengan sahabat2 supaya kami sama2 beroleh kejayaan yang terbaik namun disini mungkin ada sejalur kejahatan di hati ini (maafkan aku, coursemates.. mungkin aku masih terasa dengan peristiwa prk sesi lepas...) Arini da 2 hari aku tak dapat menumpukan perhatian pada apa yang aku baca.. Pada detik ni, aku baru abis baca 40 ¾ muka surat (daripada 262 muka surat)..


Niat di hati nk khatam baca buku biru ni(an introduction to psycholinguistics), baru nak kuarkan point2 yg penting.. Dr Noreiny ada tekankan chapter2 yang perlu diberi perhatian tapi, sudah menjadi tabiat, hatiku takkan puas selagi tak baca keseluruhan buku (walaupun banyak yang tak paham,huhu..) Buku ni menceritakan teori2 dan kaedah2 Bagaimana Seseorang Boleh Menguasai Sesuatu Bahasa samada bahasa ibunda mereka atau bahasa kedua..( first language learning and second language learning) Dalam 'first language learning' ada 5 chapter iaitu:
1) Bagaimana Kanak-Kanak Menguasai Bahasa
2) Orang Yang Mempunyai Masalah Pendengaran ( Dr Noreiny tak bagi guna perkataan 'pekak' sebab kalo orang yang mempunyai masalah pendengaran tau mesti dia kecik hati ;“use the term hearing impared instead of deaf”): Isyarat, Pertuturan dan Penulisan
3) Prinsip-Prinsip Pembacaan dan Pengajaran
4) Kanak-Kanak Terpinggir (wild and isolated children) Dan Tempoh Kritikal Untuk Menguasai Sesuatu Bahasa
5) Haiwan Dan Penguasaan Bahasa

Dalam 'second language learning' lak ada 3 chapter iaitu:
1) Kanak-Kanak vs Orang Dewasa Dalam Penguasaan Bahasa Kedua
2) Kaedah Pengajaran Bahasa Kedua
3) Penguasaan Lebih Dari Satu Bahasa (Bilingualism), 'Intelligence', 'Transfer' Dan Strategi-Strategi Pembelajaran

Pastu ada tambahan satu topik lagi iaitu Bahasa, Minda dan Otak (Language, Mind and Brain). Bawah tajuk ni ada 4 chapter iaitu:
1) Bahasa, Pemikiran dan Budaya
2) Darimana Pengetahuan Mengenai Bahasa Datang? Akal, Bakat Semulajadi, Tabiat?
3) 'Natural grammar', Minda dan 'speaker performance'
4) Bahasa dan Otak (Language and Brain)

Huhu… tak sangka leh summarize kan sume camni.. pasni nak stadi camni la.. sebelum ni pegang je buku biru tu,tak sampai 1 mukasurat lebih, da syahid.. windunyee masa stadi kat matrik dulu2.. Baru terasa yang aku ni keseorangan di dalam course ni.. bukan tak nak stadi ngan kawan2 yang len tapi.. ye la, bukan senang nak cari yang sehati dan sejiwa yang tak betol macam aku ni.. huhu... lagi pulak bidang yang aku amik skang ni, berbeza sket cara stadinya.. tak macam dulu2, buat latihan, paham konsep, buat andaian dan tekan kalkulator..skang ni kalkulator kesayanganku da berhabuk sebab tak guna sangat.. kesian dia,takpe, next sem akan ku hadiahkan kalkulator ni pada Ali,( takyah beli yang baru,jimat sket duit ayah..huhu..) Kalo dulu, amik subjek akaun,ekonomi dan pengurusan perniagaan (dalam bahasa melayu sepenuhnya..)skang da totally bertukar.. Bidang dan bahasa pengantarnya sekali ..

~ jutaan hikmah tersembunyi disebaliknya ~

No comments: