Salam'alaik...
Tertarik dengan entry seorang sahabat.. Sama-sama kita renungkan..
Seringkali, kiter sentiasa mempunyai persepsi terhadap orang-orang di sekeliling kita. Betul, kita hanya mampu menilai luaran dan apa yang ditonjolkan individu tersebut. Namun, seringkali kita lupe untuk memahami hati dan perasaan manusia itu.
Manusia ada hati, jiwa dan emosi. Mereka bukan robot mahupun mesin yg boleh terus menerus disuruh melakukan tugas. Manusia mempunyai masalah yang datang dari persekitaran. Keluarga, kerja, peribadi dan macam2 lagi. Jadi, bekerja dengan manusia membawa erti yang jauh lebih besar berbanding bekerja dengan robot.Bayangkan, kita adalah bos kepada sebuah syarikat atau organisasi. Satu hari, salah seorang pekerja kita tidak menyiapkan laporan yang sepatutnya beliau siapkan. Jadi, kita dengan kuasa yang ada akan memarahi beliau. Namun, kita lupa satu lagi aspek, iaitu meraikan manusia. Mungkin beliau mempunyai masalah yang menyukarkan beliau menyiapkan tugasan. Walaupun aku akui, amat sukar nak praktikkan nilai ni dalam kehidupan sebenar.Pada suatu hari, di dalam tren komuter. Anda sedang duduk untuk perjalanan ke Rawang. Perjalanan mengambil masa 40 minit dari stesen Bank Negara. Di hadapan anda, seorang pakcik berumur 40-an dengan 3 orang anaknya. 3 orang anaknya itu melompat2 depan anda, membuat bising dan agak mengganggu anda yang hendak menghabiskan buku 'Bunga Kebahagiaan' karya Tuan Guru Nik Aziz. Namun, pakcik ni pulak senyap je, xnak tegur anak2 die. Apakah yg mungkin anda fikir?
'Isy, pakcik ni, tegurla anak die ni skit, kacau org je. X bertanggungjawab.'
Namun, cube kiter panjangkan cerita ini skit. Anda bertanya kepada pakcik tu:
"Pakcik, kenapa pakcik x suruh anak2 pakcik ni behave skit?"
Pakcik tu menjawab:
"Oh, maaf nak. Isteri pakcik baru meninggal. Pakcik tengah berfikir, macam mane nak bagitahu anak2 pakcik ni tentang mak diorg."
Tersenyap.
Bagaimanakah persepsi kita sekarang? Persepsi yg tadinya memarahi pakcik itu, berubah menjadi simpati. Dalam hati kita, terdorong perasaan ingin membantu, walaupun x pernah kenal pakcik ini. Mengapa? Kerana kita paham masalah yang dihadapi pakcik ini.Seringkali dalam tugas2 dalam persatuan mahupun apa2 organisasi, org atasan lupa tentang aspek kemanusiaan ini. Bagi mereka, kerja ini mestilah disiapkan begini dalam tempoh ini, dan menentukan orang-orang ini untuk melaksanakan tugas-tugas tertentu. Dari sudut professionalisme kerja, memang patut untuk kerja ni dilaksanakan sedemikian rupa. Namun, dari aspek kerja2 kemasyarakatan, hal ini harus diambil berat. Jangan sampai nak mengejar deadline dan nak mencukupkan tenaga kerja, hati orang kita ketepikan. Pandangan aku ni mungkin x logik bagi sesetengah pihak, namun, apa yg aku nak bawakan, cube seimbangkan professionalisme kerja dan kemanusiaan.
Kita bekerja dengan manusia yg punya hati dan perasaan, bukan dengan robot yang tiada perasaan.
Wallahua'lam..
4 comments:
slm alaik..
ana sgt2 setuju dgn artikel ni..
muhasabah bersama..
btulla kata imam syafie..
'sampai bile2 pn kita xkan mampu utk puaskan hati seseorg'..
Salam...
suka sgt ttg entry kali ni...
betul2, sbg org bawahan pn, kita kena sentiasa bersangka baik pd org atasan kita...
jgn terlalu menganggap org atasan kita tu sgt sempurna
cam kenal..
tapi kat mne ye?
dekat kat hati..
to Mel:
opss.. I'd already asked for your permission right, to post it here.. mmm, sekali lagi statement kontroversi.. wua3..
Post a Comment